SEO betyder Search Engine Optimization eller på dansk “søgemaskineoptimering”.
Udtrykket dækker over de parametre, man som bruger kan ændre på for at få sit website højere op på søgemaskinerne, hvilket i praksis vil sige på Googles søgemaskine. Når man anvender Google til at lede efter et website, så er det i bund og grund en søgning i en gigantisk database af informationer, som Google stiller til rådighed. De sørger for, at deres “bots” eller “webcrawlers” hele tiden afsøger nettet for at finde nye sider eller ændringer til allerede kendte sider.
For de fleste virksomheder er det en vigtig kamp at kæmpe for at komme så højt op på søgesiderne som muligt. Alt efter temperament, økonomi og virksomhedstype kan man skrue på forskellige parametre, så slutbrugeren lettere finder din side. Men da Google jo også er en forretning, kan man naturligvis betale sig til en god plads på søgesiderne. Når vi snakker om deciderede kampagner, Addwords eller bannerannoncering, kræves der særlig ekspertise, og Hjorth-IT har i sit netværk af samarbejdspartnere nogle gode bud på, hvem der kan stå for sådanne tiltag.
Helt grundlæggende er der dog nogle forhold, man selv kan være opmærksom på og ændre på for at få en vis effekt, og i samarbejde mellem Hjorth-IT og kunden vil vi finde det rette niveau. En afvejning af ambitioner med sitet og den tilsvarende indsats.